Betalningsvillkor

Välkommen till SVEA Checkout

1. ALLMÄNT
Svea Bank AB (publ) (”Svea”) tillhandahåller tjänsten Checkout
(”Checkout”) för att förenkla för dig som kund att handla på nätet.
Genom att använda Checkout godkänner du Sveas villkor nedan
(”Avtalet”) inklusive de särskilda villkor för de olika betalningsalternativen
som är länkade under punkt 2 nedan.

2. BETALNINGSALTERNATIV
För att underlätta för dig som kund godkänner du i förväg de
betalningsalternativ som Svea erbjuder. Betalningsalternativ som
erbjuds varierar från handlare till handlare och är även beroende av
den kreditprövning som Svea genomför av dig. Betalningsmetoderna
är fakturabetalning, kontokredit (delbetalning), Swish samt kort- eller
bankbetalning. Det kostar inget att använda Checkout men eventuella
skatter eller avgifter kan tillkomma beroende av det betalsätt du väljer.

Se närmare de särskilda villkoren för fullständig information om:

Betalning via faktura
Allmänna villkor delbetalning
Allmänna villkor konto
Allmänna villkor leasing
Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation

3. BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER OCH KÖPET
Behandling av personuppgifter omfattas av bestämmelserna i EU:s
Dataskyddsförordning 2016/679.

Som personuppgiftsansvarig behandlar Svea personuppgifter för att
leverera de produkter och tjänster som parterna kommit överens om och
för andra ändamål, t.ex. att följa lagar och regler.
För detaljerad information om behandling av personuppgifter, vänligen läs
vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på
www.svea.com/se/dataskydd eller kontakta Svea.
Dataskyddsinformationen på hemsidan innehåller information om
bland annat den registrerades rättigheter i samband med behandling
av personuppgifter, såsom rätten till information, rättelse och
dataportabilitet.

Svea är personuppgiftsansvarig. Du kan kontakta Svea via post 169 81
Solna, telefon 08 – 514 931 13 eller swp@svea.com.
Dataskyddsombud nås på privacy@svea.com.
Genom signering av Avtalet godkänner kunden att uppgifter om dennes
namn, adresser, telefon- och personnummer delas med Leverantör eller
med aktör som möjliggör eller utför leverans av det som köpts. Delningen
av dessa uppgifter görs för att köpet ska kunna fullgöras.

4. KREDITPRÖVNING
Innan Svea beviljar dig en kredit måste Svea genomföra en sedvanlig
kreditprövning för att säkerställa att du har ekonomiska förutsättningar
att fullgöra de skyldigheter som framgår av kreditavtalet. Genom att
godkänna villkoren i detta Avtal medger du att Svea genomför en
kreditprövning av dig som kund. På så vis underlättar vi för dig att
genomföra ett köp via Checkout. Du har därigenom frihet att välja det
betalningsalternativ som passar dig bäst.
Som ett led i kreditprövningen kan Svea komma att inhämta en
kreditupplysning hos ett kreditupplysningsföretag. Svea förbehåller sig
rätten att inhämta kompletterande information om din ekonomiska
situation och rätten att göra förnyade kreditprövningar.

5. FÖRSÄKRAN M.M.
Genom att använda Checkout och godkänna Avtalet försäkrar du att
de uppgifter du lämnar till Svea är korrekta samt att du har rätt att ingå
detta Avtal och inte är minderårig eller står under förvaltarskap.
Lämnar du medvetet felaktiga uppgifter eller använder någon annan
persons uppgifter kommer detta anses vara ett missbruk av tjänsten och
du kan därmed spärras från vidare användning av Checkout.

6. ÄNDRINGAR M.M.
Svea har rätt att ändra villkoren i detta Avtal samt de villkor som hänvisas
till i detta Avtal. Du ombeds därför ta del av samtliga villkor inför varje
genomförande av ett nytt köp genom Checkout.

7. ANSVAR, TILLÄMPLIG LAG OCH TVISTER
Svea ansvarar inte i något fall för skada som direkt eller indirekt orsakats
dig eller någon annan genom ditt användande av Checkout, utöver vad
som följer av tvingande konsumenträttslig lagstiftning.
Vid klagomål hänvisas du till att kontakta Svea via e-post eller telefon,
se kontaktuppgifter nedan. Du kan också be att ärendet prövas av
klagomålsansvarig hos Svea. (klagomål@svea.com).

Svea följer lag (2015:671) om alternativ tvistlösning i
konsumentförhållanden. Det innebär att Svea kommer att delta vid
en eventuell tvistlösning hos en nämnd för alternativ tvistlösning, t.ex.
Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

Allmänna reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
08-508 860 00
www.arn.se

Rådgivning kan erhållas av kommunens konsumentvägledare eller
konsumenternas bank- och finansbyrå.

Konsumenternas Bank- och Finansbyrå
Box 242 23
104 51 Stockholm
0200-22 58 00
www.konsumenternas.se

Svensk rätt tillämpas på detta Avtal och eventuell tvist som uppstår med
anledning av detta Avtal ska prövas av allmän domstol i Sverige.

Ytterligare villkor

Här finner du Vapenations Allmänna Villkor och vår Sekretesspolicy